Organikus formájú fényvarázs? Mi is ez?

Olvasási idő: 4 perc

A Cellunett, a név alapján papír anyag felhasználásra gondolunk. De vajon mi van a háttérben? Elárulhatom, hogy nem hétköznapi anyaghasználatról, technológiáról, design tárgyalkotásról olvashattok Búza Krisztina sajátságos olvasatában.

 

Alkotóként miért a papírral kezdtél el kísérletezni, hogy vált a papír egy innovatív matériává és hogy lett belőle Cellunett Brand?

Az Iparművészeti egyetemre hatalmas lelkesedéssel érkeztem, főleg hogy 4-ik próbálkozásra sikerült bekerülnöm. Az első év izgalmas volt, ahogy a szakok között folyamatos volt az átjárás, együtt buliztunk, filozofáltunk. Azonban második évtől, ahogy a nyomottanyag szakon találtam magam, betagozódva, mindenféle perspektívák nélkül, eléggé lehangolódtam.

Negyedik évben, találkoztam először egy fakultatív órán a papírral és a különböző merítési, felhasználási lehetőségekkel. Végre visszajött a régi lelkesedésem és jöttek a kísérletek. Az volt a tervem, hogy valahogyan ezt a finom, hártyaszerű anyagot a térbe emeljem, hogy önálló plasztikaként formálhassam. Ez az elgondolás vezetett odáig h fémhálóra merítettem rá a papírpépet. Eleinte önálló szobrokat, fény plasztikákat készítettem belőle, majd egyre inkább a szakmám kerekedett felül, hogy funkciót is adjak ezeknek a formáknak. A lámpa könnyedén adta magát. A környezetünkbe való beilleszkedést az is elősegítette, hogy a különböző papírlámpák már régóta szerepet játszanak otthonainkban.

Mi volt a kiinduló ötlet, maga az anyag vagy az abból készített tárgy igénye?

A két anyag szimbiózisának köszönhetően mind két alap minőség túl mutat önmagán és a megszokott kereteken. Új felhasználási módok keletkeztek, hiszen a hártyavékony, áttetsző cellulóz már nem hozzáérhetetlen, törékeny, pókháló érzékenységű anyag többé, hanem rugalmas, formatartó, masszív tartású lett. Ez az ellentmondás feszíti a formát, kérdéseket, új gondolatokat fogalmaz meg… és ez alkotókent nagyon izgalmas.

 

Organikus izgalmas formák, változatos színek jellemzik a lámpáidat. Mi inspirál az alkotás közben? (mitől lesznek ilyen szép organikus formájúak, különlegesek?)

Az organikus forma alkotás hívta életre ezt a matériát. Kezdetben nagyon élveztem a biomorf lények készítését, de mostanra a felhasználásuk szerint jóval letisztultabbá váltak. A spirál, csigavonalak, mint a növekedés struktúrái fontos motívumok és a különböző növényi termések, tokok bordázatai, faktúrái is inspirálóak. Az új függő lámpáimnál úgy, mint nagy levelek borulnak egymásra az egyes részek és alkotnak együtt egy kehelyformát.

Mit jelent a te esetben az élményalapú tárgyformálás? Tervezel még a lámpákon kívül mást is ebből az anyagból?

Szeretem megmozgatni a felhasználók képzeletét. A csiga-lámpám palástja nyitott és tovább alakítható. Pár mozdulattal kialakíthatjuk belőle a saját, általunk kreált formát. Mivel a legtöbb kislámpám talp nélküli, szabadon installálhatjuk, falra, egy ágra, vagy pl. egy komódon is helyet kaphat. A tereink egyre kisebbek, szükség van mobilitásra. Miért ne szabadíthatnánk fel a személyes tárgyainkat a rögzített állapotból… vigyük oda ahol éppen élvezetet jelent a közelségük.

Diplomamunkám egy három szárnyas paraván volt, és ékszerek is készülnek belőle. Új terület számomra, de könnyedsége és hordozhatósága miatt installációk építésére is remekül alkalmas.

  

A design termékeket te magad készíted? Miért döntöttél a slowart filozófiája mellett, azaz a hosszú munkafolyamatot igénylő eljárás mellett?

Igen, én készítem őket, és ha a szükség úgy hozza, a családomban találok segítőket. Egy kézműves termék létrehozásánál lehetőség van a szemlélődésre, az újragondolásra, elmélyülésre. Rengeteg türelem, idő kell egy késztermék előállításához. Bekövetkezik egy lelassulás és egy odaadottság érzés… A kis szériában való gondolkodás megfelel egy családi manufaktúra kapacitásának. Számomra fontos hogy egy termék ne csak egy funkciót beteljesítő eszköz legyen, de legyen szellemisége is, illeszkedjen egy életstílushoz. A slow design szellemisége egybecseng a Celunettével. Újra nagyobb gondot fordítani a makro környezetünkre, a családi harmóniára, az „énidő” felértékelésére, a minőségi élményszerzésekre. A Cellunett vásárlói igen csak “otthon” tudatosak. Felismerték, hogy a kialakított közvetlen környezetük a közérzetük forrása is, gondolok itt az emberi kapcsolatokra és a tárgyi kultúrára egyaránt.

 

Hol érhetőek el a termékek, egyedi, személyre szabott igényekkel is meg lehet keresni téged?

 

Immáron az 5-ik éve a Palomában, kézműves udvarban bérelek egy társ stúdiót. Ügyfeleim gyakran konkrét elképzelésekkel keresnek meg. Átbeszéljük a részleteket és szívesen megnézem a helyszínt is. Legfontosabb számomra ügyfeleim elégedettsége, hogy a végeredmény valóban harmonikus egységet alkosson a tér többi részével. Legyen az egy különleges fényplasztika vagy egy átfogó megoldás a terek bevilágítására. Azok számára pedig akik személyes ajándékként gondolkodnak alkotásaimban, várom szeretettel a stúdiómban, ahol mindig van egy szélesebb választékú készlet.

 

Búza Krisztát és a Cellunettes lámpákkal találkozhatsz a Paloma Udvarban (Kossuth lajos u.14-16 belső udvar, félemelet)

Webshopja

Kapcsolódó bejegyzések

About the Author /

kriszti@slowmagazin.hu

Mérnök, varrónő, képzőművész, anya egy szerepben. Számára az alkotás jelent mindent, a kiteljesedést. Az ötletek jöhetnek, áramolhatnak.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.