A mindfulness tudománya

Olvasási idő: 2 perc

Felkelsz egy álmos reggel, felteszed a kávéd főni, kikészíted a tejet és a cukrot, a tegnapi munkahelyi konfliktuson rágódsz, míg kiöntöd a kávét, automatikusan nyúlsz a tejért a hűtőben, amikor rájössz, hogy már a pulton van. Elindulsz dolgozni, dübörög a füledben a zene, közben pörög az aznapi „todo” listád (2 meeting, egy project határidő, hazafelé kell venni tejet meg a wc papírt,…) Munka közben alig várod a délutáni légyottot a barátnőddel, de amikor vele vagy csak távolról hallod a hangját, mert a holnapi munkára gondolsz. Télen a nyarat várod, nyáron a fizetést, hétfőn a pénteket, pénteken a hétfői meeting miatt szorongsz. Tele a határidőnaplód programokkal, és az instagramod jobbnál jobb képekkel. De valahogy mégis üresnek érzed az életed. Miért?

Erre adhat választ a mindfulness, ami szerint úgy élhetünk teljes, tartalmas és boldog életet, ha a  „robotpilóta” üzemmód helyett a jelenre, és csak a jelenre koncentrálunk (ahelyett, hogy a múlton rágódnánk, vagy a jövő miatt aggódnánk).

A mindfulness központi gondolata a jelen átélése, a gondolatok, érzések, testi érzetek és a környezet tudatosítása, és ítélkezésmentes elfogadása.

Megtanít arra, hogy ne a múlton rágódjunk, és ne a jövő miatt szorongjunk. Csak éljük át a pillanatot a teljes figyelem jelenre irányításával. Ez hatékony stresszcsökkentő módszernek bizonyul, segít megtalálni a belső egyensúlyt, szabályozni az érzelmeket, elérni a fizikai és lelki jólét állapotát.

A mindfulness technika buddhista gyökerekből ered, a gyógyításba Jon Kabat-Zinn, a Massachusetts-i Orvosi Egyetem emeritus professzora emelte be 1979-ben. Azóta széles körben elterjedt, nem csak kórházakban használják a különböző mindfulness alapú programokat, de iskolákban, cégvezetőknél, veteránoknál, börtönökben, életmód tanácsadókban. A mindfulness fizikai és mentális állapotra gyakorolt jótékony hatását több ezer publikációban igazolták.

Tehát mi is az a mindfulness? James Baraz szavaival élve:

„A tudatos jelenlét nem más, mint tudatában lenni annak, ami itt és most történik, és nem kívánni, hogy bárcsak másképp lennének a dolgok; élvezni azt, ami élvezetes, de nem akarni belekapaszkodni, ha változik (mert fog); és együtt élni azzal, ami nem kellemes, anélkül, hogy attól tartanánk, örökké így marad (mert nem fog).”


Állj meg egy percre, lassíts le, töltődj fel. Minden pillanat egy új hely, ahol még sosem jártál.

Mi a mindfulness? Mit mond erről a tudomány? Mire jó ez? Hogyan kezdhetem el? Vendég posztjainkban a szakma szerelmeseivel közösen keressük a választ ezekre a kérdésekre.

About the Author /

hello..@letitslow.hu

Weintraut Rita kutató pszichológus, kritikai szemmel olvassa a szakirodalmat, rajong az agyműködésért, tájékozott a mindfulness hatásait vizsgáló tanulmányokban.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.