Mindfulness az iskolában? – Miért is ne?!

Olvasási idő: 2 perc

Az amerikai National Institues of Mental Health kutatása alapján a 13-18 éves korosztály elképzelhetetlen mértékben szembesül stresszel, és szorongással a mindennapokban. Szám szerint a vizsgált korosztály 25%-a.

A 13-18 éves fiatalok negyede küzd a mindennapi stresszel és szorongással.

Nem elég, hogy a gimnazisták ilyen szintű stresszben tartása teljesen értelmetlen, de hosszú távon súlyos negatív következményei vannak. Ez a fajta szorongás rányomja a bélyegét a memóriára, a tanulási készségekre, viselkedésre, illetve mind a fizikai, mind a mentális egészségre. A gyerekekre gyakorolt nyomás a gimnáziumi és az egyetemi évek alatt folyamatosan fokozódik.


Ennek eredménye, hogy a megkérdezett diákok az átlagosan az ébren töltött idejük háromnegyedében tapasztalnak valamilyen negatív érzelmet, mint fáradtság, stressz, unalom.

Szerencsére vannak iskolák, és közösségek, ahol már felismerték ezt a problémát, és aktívan tesznek ellene. Erre példa egy kanadai tanulmány, amiben a fókusz csoport, 4-5. osztályos tanulók voltak. A csoport fele a már korábban is használt „társadalmi felelőségvállalás” programban vett részt, míg a többiek egy új, „társadalmi és érzelmi tanulás” programban, amiben külön fókuszt kapott a mindfulness oktatás is. A 12 hetes program végén megvizsgálták az eredményeket, amik magukban foglalták a viselkedési értékeléseket, kortizol (stressz hormon) szintet, a társak visszajelzéseit, és a matematika dolgozatok eredményét, majd drámai eltéréseket észleltek. Azok a diákok, akik a mindfulness programban vettek részt, láthatóan jobban teljesítettek a matematika teszten, 24%-kal jobb társadalmi viselkedést mutattak, mint társaik és 20%-kal kevésbé viselkedtek agresszívan. Ezek mellett eredmény javulást figyeltek meg a memória, figyelem, érzelem szabályozás, optimizmus és stressz kezelés területein is.

„A mindfulness egy hatékony eszköz arra, hogy segítse a gyermekeket abban, hogy hogyan nyugtassák magukat, hogyan fókuszálják a figyelmüket, hogyan létesítsenek kapcsolatot a társaikkal, stb… Ezek mind olyan kritikus készségek, amikre nem csak az iskola falain belül, hanem az életünk minden szakaszában szükségünk van.” – Dr. Amy Saltzman, Igazgató Association for Mindfulness in Education és Still Quiet Place

Úgy gondolom, hogy ezek a készségekre és képességekre nem csak a gyerekeknek, hanem mindenkinek szüksége van. Eljutottunk egy olyan korban, ahol minden eddiginél közelebb vagyunk ember társainkhoz, ennek ellenére, még sohasem volt nagyobb távolság, két, egymás mellett ülő ember között. Ennek egyik oka, amit a saját bőrömön tapasztalok, az, hogy nem tudjuk, hogy hogyan közeledjünk a másikhoz. Mert természetesen rengeteg dolgot megtanulunk az iskolában, de sajnos ugyanennyi fontos ismeret kimarad az oktatásból.

Gondolok itt olyan tudásra, és tapasztalásra, amit az ember gyereke nem tud otthon megtanulni, hiszen az iskola egy teljesen más környezet, közeg. Sokkal több emberrel kerülünk kapcsolatba, akikkel teljesen más kapcsolatban vagyunk, mint a családunkkal. Iskolákban és óvodákban sokkal nagyobb igény lenne arra, hogy a gyerekek megtanulják azt, hogy hogyan tudnak másokkal együtt, és közösen lenni, közösen dolgozni, értékelni egymás munkáját, és értékelni önmagukat, a közösségben, és individuumként is.

Egy kedves kis iskolai mindfulness történettel búcsúzom:

„Néztem azt a hat éves kislányt, ahogy odamegy egy építő kocka toronyhoz, amit a több társa, együtt épített, s felemelte a lábát, hogy lerombolja azt. Azután a vett egy mély levegőt, letette a lábát és elsétált. A gyermekek megtanulják észre venni azt, ha zavartak, megtanulják az ön szabályozást, és képesek arra, hogy megkérdezzék maguktól, hogy „Mire van szükségem?”

 Liz Slade, tanárnő

Forrás:

Caren Osten Gerszberg: The Future of Education: Mindful Classrooms

National Institues of Mental Health: Any Anxiety Disorder, 2017

Kimberly A. Schonert-Reichl, Eva Oberle, Molly Stewart Lawlor, David Abbott, Kimberly Thomson, Tim F. Oberlander, and Adele Diamond: Enhancing Cognitive and Social–Emotional Development Through a Simple-to-Administer Mindfulness-Based School Program for Elementary School Children: A Randomized Controlled Trial,  2015

Kapcsolódó bejegyzések

About the Author /

b.anett0928@gmail.com

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.