Elfogadás és Elköteleződés Terápia: ACT

Olvasási idő: 2 perc

Az Elfogadás és Elköteleződés Terápia (Acceptance and Commitment Therapy, ACT) olyan pszichológiai intervenció, ami a mindfulness alapú viselkedésterápiák csoportjába tartozik. Középpontjában a pszichológiai flexibilitás növelése áll, a lelki egyensúlytalanság kezelésére nyújt alternatívát.

Egyik kulcsgondolata talán paradoxonnak tűnhet: a kellemetlen élményeket nem megváltoztatni, hanem elfogadni kell. Megtanít arra, hogyan nyissunk ki a kellemetlen tapasztalatokra és érzelmekre.

A módszer ledönt néhány népszerű tévhitet. Ilyen mítosz például az, hogy a boldogság minden emberi lény természetes állapota. Vagy az, ha nem vagyunk boldogok, selejtesek vagyunk. Esetleg csak úgy élhetünk minőségi életet, ha megszüntetjük a negatív érzelmeinket. És azt is, hogy megtanulhatjuk irányítani a gondolatainkat és az éréseinket. Ha így lenne, miután elolvastuk ezt a cikket, szerelembe eshetnénk az első arra járóba. Tudnánk? Ugye, hogy nem.

Stegen C. Hayes, klinikai pszichológus, a Nevadai Egyetem pforesszora 1982-ben dolgozta ki a módszert, és azóta számos tudományos közlemény igazolta hatékonyságát. Mivel segít egy jelentőségteljes élet kialakításában, bárkinek ajánlott. Viszont kutatások kifejezetten üdvös hatásait írták le krónikus fájdalom szindrómával élőknél, daganatos megbetegedésekben, irritábilis bél szindrómában szenvedőknél, és evési zavaroknál, ahol hatékonyan volt képes növelni az egészséggel összefüggő életminőség szintjét.

Az ACT megtanít arra, hogy legyünk nyitottak, akármit is hoz az élet.

Nyissunk a kellemetlen élményekre is, fogadjuk el azt, amit nem tudunk megváltoztatni. Viszont térképezzük fel a benső értékeinket, és azok mentén állítsunk fel olyan célokat, ami mellett el tudunk köteleződni, amikért nap mint nap tehetünk, és ami miatt igazán fontosnak érezhetjük életünket. Megtanít arra is, hogyan álljunk bele a félelmetesnek gondolt helyzetekbe.

A módszer központi gondolata a pszichológiai rugalmasság állapota, amit a következő hat alapelv szerint érhetünk el:

  •         Elfogadás / kiterjesztés:

Ha ahelyett, hogy harcolnál vagy elfolytanád a negatív érzéseidet, teret engedsz nekik, már nem is tudnak annyira bántani. Ha megbarátkozunk a démonainkkal, nem lesznek olyan negatív hatással az életünkre.

  •         Kapcsolódás a jelennel

Éljük át a pillanatot a teljes valójában. Ahogy a Let it Slow is mondja: Minden pillanat egy új hely, ahol még sosem jártál. Ne a múlton rágódj, vagy a jövő miatt szorong, légy jelen!

  •         Hatástalanítás

A az önkorlátozó gondolatokat, esetleg a túl kemény önkritikát, nem fogod tudni megszűntetni. De ha távolodsz tőlük, már nem fognak zavarni.

  •         A megigyelő én

Énünk azon része, ami képes megfigyelni a gondolatainkat, érzéseinket. Nem azonos a „beszélő” énünkkel, ami folyamatosan narrálja az életünket. Ha megtanulunk váltani a kétféle „én” között, más viszonyba kerülhetünk önostorozó gondolatainkkal is.

  •         Értékek

Azok az értékek az életedben, amik a szíved legmélyén találhatók. Milyen ember akarsz lenni? Mik az igazán fontos dolgok az életben? Ha pontosan meghatározzuk ezeket, minden lépésünket irányíthatják, akár egy iránytű.

  •         Elkötelezett tettek

Értékeid által vezetett, motivált tettek, a célok elérése érdekében. Nem számít milyen apró… mi az, amit 24 órán belül meg tudsz tenni?

Forrás:

Russ Harris: The Illustrated Happiness Trap: How to Stop Struggling and Start Living: A Guide to ACT. Shambhala. 2007.

 

Kapcsolódó bejegyzések

About the Author /

hello..@letitslow.hu

Weintraut Rita kutató pszichológus, kritikai szemmel olvassa a szakirodalmat, rajong az agyműködésért, tájékozott a mindfulness hatásait vizsgáló tanulmányokban.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.